NVSHA lanceert e-learning platform voor SEG door internationale samenwerking met Royal College of Emergency Medicine
donderdag 13 februariChristian Heringhaus, Constant Coolsma, Evelien van Eeten, Ineke Dekker, Jos van der Zande, Lieke van der Voort, Eva Biesbroek, Sanne Postma, Annemarie van der Velden
Web-based-learning of e-learning wordt steeds populairder om kennis en prestaties bij zorgprofessionals te verhogen en biedt verschillende voordelen ten opzichte van conventionele leermethoden.
Om haar leden een kwalitatieve en uniforme vorm van bij- en nascholing aan te bieden is er door de NVSHA hard gewerkt om een geschikt leerplatform te vinden dat aan de volgende criteria en eisen voldoet:
· Inhoud gebaseerd op het “European Curriculum of Emergency Medicine”
· Inhoud bereidt leden potentieel voor op het eerste, theoretische deel van “The European Board Examination in Emergency Medicine (EBEEM)”
· Inhoud sluit aan bij de structuur van de entrustable professional activities (EPA’s)
· Up-to-date en makkelijk te onderhouden
· Gemak en flexibiliteit in gebruik
· Duidelijke structuur en kaders voor de inhoud middels overzichtelijke modules
· Platform onafhankelijke functionaliteit
· Lage kosten voor constructie, implementatie en onderhoud
· Betere retentie door gebruik van interactieve media zoals audio, video of animaties
· Betrouwbare inhoud
Hierop is besloten met het “Royal College of Emergency Medicine (RCEM)”, de Engelse zustervereniging van de NVSHA, in gesprek te gaan. Het RCEM beschikte al over een
e-learning platform dat aan alle bovengenoemde criteria voldeed. Het meest waardevolle aspect aan dit platform: een “Editorial Review Board” is verantwoordelijk en bewaakt de actualiteit en kwaliteit van de inhoud. Deze kwaliteitsbewaking garandeert niet alleen de kwaliteit van zelf ontwikkelde modules maar ook van getoonde verwijzingen naar internetbronnen (bijv. FOAMed materiaal, podcasts en blogs).
Uit eerste gesprekken heeft zich in korte tijd een vruchtbare samenwerking ontwikkeld. Een NVSHA taskforce “e-learning” heeft met steun en financiering vanuit het bestuur van de NVSHA en in samenwerking met het RCEM een eigen e-learning portaal gebouwd. Het resultaat is sinds 1 februari 2020 gratis beschikbaar voor alle aios SEG en hun (plaatsvervangend) opleiders. Via het geïntegreerde “Continuing Professional Development Diary” kunnen aios en opleider de voortgang van het individuele leerproces monitoren en bij succesvolle afronding van een module ook integreren in het eigen portfolio. Verder hebben SEH-artsenKNMG nu ook zelf de mogelijkheid inhoud voor dit platform te ontwikkelen en, indien door het Editorial Review Board goedgekeurd, in het e-learning portaal te publiceren.
Anios en SEH-artsenKNMG kunnen als lid van de NVSHA tegen een kleine vergoeding ook beschikken over het gehele platform. Voor alle anderen in acute zorg geïnteresseerde doelgroepen zoals studenten, verpleegkundigen, ambulancemedewerkers of artsen van andere specialismen is een groot deel van het platform ook gratis beschikbaar. Hiervoor is geen aanmelding in het systeem of lidmaatschap van de NVSHA nodig.
Middels dit resultaat op basis van een succesvolle internationale samenwerking kunnen niet alleen SEH-artsenKNMG maar alle aan de kwaliteit van de acute zorg bijdragende professionals en ketenpartners hun kennis uitbreiden en zo de patiënt de best mogelijke zorg bieden.
De e-learning is hier te vinden: www.rcemlearning.nl